Tubecon, het begin - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Stefan Nieuwland - WaarBenJij.nu Tubecon, het begin - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Stefan Nieuwland - WaarBenJij.nu

Tubecon, het begin

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

02 September 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Om 6:30 gaat de wekker. Na een vluchtig doch moeizaam ontbijt stappen we rond 7:15 in de auto. We in dit geval is Patrick, Stefan G., Daniël en ik. Gisteren hebben we even een verkenningstochtje gedaan dus we rijden zonder veel problemen naar Tubecon, ons stage bedrijf. 7:55, precies op tijd dus. We lopen naar binnen en al vrij snel komt daar de heer Tollenaar aan lopen. Die hadden we niet echt verwacht aangezien we met hem een interview hadden in Zwolle twee maanden voor ons vertrek. Hij schijnt per jaar een aantal keer in Zuid Afrika te verblijven.

Na de begroeting worden we via de fabriek meegenomen naar een kamertje waar ons wordt verteld de pc’s aan te zetten en daar te wachten. Probleempje is meteen dat de pc’s wachtwoorden nodig hebben en die hebben we niet. Al vrij snel merk ik dat de stof op mn longen slaat. Een beetje vreemde ontmoeting. Na een half uurtje word ik opgehaald met de mededeling: “Jou moet ik nu hebben”. Ik volg de heer Tollenaar naar het grote kantoor waar ik word voorgesteld aan de anderen en ik krijg mijn pc aangewezen.

Uiteraard werkt de pc niet dus vraag ik aan de collega achter me, waarvan ik de naam alweer ben vergeten, of ze iemand ervoor kan roepen. “Komt eraan” en dus begin ik te werken aan wat vragen opstellen in mn aantekeningen boekje. Het is rond 9 uur, ik heb nog geen werkende pc, het is een beetje koud hier en achter me hoor ik mn collega’s in het net-niet verstaanbare Afrikaans te praten.

Ik hoor ook af en toe luide soort luchtalarm geluiden uit de fabriek komen. Die geven aan wanneer de werkers pauze hebben en wanneer ze weer moeten beginnen. Koffie pauze is om 9 uur en 3 uur voor 3 minuutjes ofzo en om 12 uur hebben we een half uur pauze.

Zover was het nog lang niet. Rond kwart voor 11 zijn de problemen eindelijk voorbij en kan ik aan de slag. Tot 12 uur hard gewerkt.

Het luchtalarm verteld mij dat het pauze is. We hebben geen lunch mee en besluiten om snel langs de SPAR te gaan, 5 minuten met de auto. Het duurt allemaal wat te lang en na slechts 1 bolletje te hebben genuttigd zit ik om 12:33 weer in mijn stoel en ga ik weer aan de slag.

Om half 2 heb ik het echt helemaal gehad, maarja de dag is nog lang niet voorbij. Niemand let echt op mij dus ik kan het op zich wel rustig aan doen. Iets na 2en word ik dan opgehaald door de financiële directeur die, geloof ik, ook mijn stage begeleider is. Ik ga mee naar zijn kantoor en hij geeft me wat informatie waar ik mee verder kan.

Tot ongeveer kwart voor 4 werk ik een plan uit, met de nieuw verkregen informatie. Daarna is de pijp wel leeg en zit ik min of meer mijn tijd uit tot het half 5 is. Helaas kan ik nog niet meteen weg. De heer Tollenaar is druk in gesprek met Daniël en voor wij uiteindelijk weer richting huis gaan heeft de klok goed en wel 5 keer geslagen. Ik ben ontzettend moe van mijn eerste dag bij Tubecon. De opdracht lijkt me wel interessant, daarover zal ik meer vertellen binnenkort in mijn wekelijkse werk weblog op www.stefannieuwland.nl.

Rond 21:15 lig ik op bed. Morgen weer een dag…

  • 02 September 2008 - 20:42

    Ralph:

    hey,

    Leuk dit te lezen allemaal. Ik kan me ook nog wel herinneren van mijn stage dat je de eerste 2 weken helemaal kapot bent van de hele dag werken. En vooral als je niet meteen alles snapt:P
    Hopelijk heb je in het weekend ook nog wat tijd om leuke dingen te doen;)

    Succes ermee!
    laters, Ralph

  • 03 September 2008 - 15:56

    Mum:

    Hi Steef,

    Now I know how your first day went! Sounds extremely tiring and quite a lot of stress moments too. Hopefully you will settle down soon and start to enjoy your work.

    Tip: treat your colleagues to something scrummy on your birthday :D Good luck and remember, it is nearly weekend :P Try to have some fun!

    Love, Mum xx

  • 04 September 2008 - 19:59

    Michelle:

    Hey Steef!

    Goed om te horen hoe het met je gaat! Het is heel herkenbaar dat je in het begin van je stage moe bent van alle nieuwe indrukken. Het opstarten duurt misschien even, maar ik hoop dat je daarna lekker met je opdracht aan de slag kunt.
    Ik vertel iedereen dat je in Zuid-Afrika bent en krijg leuke reacties. Als je wat meer gewend bent aan het ritme en je stage heb je waarschijnlijk tijd over voor andere leuke dingen.

    Succes met je stage en geniet er ook van!!! And of course: Happy Birthday for tomorrow :D 20 already :P

    Dikke knuffel,
    liefs Mich

  • 04 September 2008 - 20:01

    Mich:

    ps. Mum wants you to answer het emails ;) haha

  • 04 September 2008 - 20:03

    Mich And Mum:

    Oeps, that should be: HER emails of course :)

    We miss you!!! And you playing your nice songs on the piano...

  • 05 September 2008 - 06:59

    Dad:

    Hi Steef

    HAPPY BIRTHDAY. Ik hoop dat je het ook in het weekend nog kunt vieren, BBQ? want vandaag is het gewoon hard werken, toch
    Ik stuur je ook nog even een mail en hoop je te skypen.

    Lots of Love
    Dad

  • 12 September 2008 - 17:23

    Dad:

    Hi Steef,

    Ik ben benieuwd hoe je 2e week is verlopen. Wel jammer dat je deze site niet meer gebruikt voor koeitjes en kalfjes en de zakelijke dingen op je eigen website. Deze in het nederlands en je website in het engels bijvoorbeeld.
    Geniet van het weekend en houd de moed erin. Hopelijk kan je ook snel weer atletieken
    Lots of love
    Dad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 September 2008

waarbenjij.nu? ik ben op www.stefannieuwland.nl!

02 September 2008

Tubecon, het begin

31 Augustus 2008

De eerste afrikaanse dag

28 Augustus 2008

Weer op weg

07 Juli 2008

Buitenlands avontuur voorbij.. what's next?
Stefan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 11253

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: